„Okulary przeciwsłoneczne – czy Polacy wiedzą, na co zwracać uwagę podczas ich kupowania? Co jest dla nas najważniejsze przy wyborze? Dla niespełna 50% ankietowanych priorytetem jest cena oraz obecność filtrów UV. Wyniki (…) raportu „Polak z wadą wzroku”[1] komentuje Małgorzata Leszczyńska, optyk i optometrysta oraz ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej.
Cena i filtry na pierwszym miejscu
Krajowa Rzemieślnicza Izba Optyczna zleciła przeprowadzenie badania, w którym sprawdziła tendencje Polaków z wadą wzroku przy wyborze produktów optycznych oraz, związane z tym, ich doświadczenia zakupowe. W badaniu „Polak z wadą wzroku” ankietowanych zapytano m.in. o to, co jest dla nich najważniejsze przy wyborze okularów przeciwsłonecznych. Na pierwszym miejscu ex aequo znalazły się odpowiedzi „obecność filtrów UV” oraz „cena” z 49% wskazań. Trzecie miejsce na podium, z 30% odpowiedzi, zajął „odcień szkieł”. Powyżej 15% uzyskały wskazania takie jak: moc korekcyjna szkieł, krój oprawek i najnowsze trendy w oprawkach.
Filtry a miejsce zakupu
– Cieszy nas fakt, że badani przy wyborze okularów przeciwsłonecznych przywiązują tak dużą wagę do obecności filtrów UV – komentuje Małgorzata Leszczyńska, optyk i optometrysta oraz ekspert Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej. – To kluczowy aspekt, wpływający na ochronę naszych oczu przed szkodliwym promieniowaniem słonecznym. Naturalnie pod wpływem natężenia światła nasze powieki mrużą się, a źrenice zmniejszają. Kiedy jednak używamy okularów przeciwsłonecznych, odruch ten zanika. Jeśli więc szkła nie posiadają odpowiednich filtrów, nasze oko jest narażone na niekorzystny wpływ promieniowania słonecznego bardziej niż bez okularów!
Z drugiej strony nieco martwi niski procent wskazań przy odpowiedzi „miejsce zakupu” – jedynie 12% ankietowanych wskazało na ten aspekt. Tylko u profesjonalnego optyka możemy mieć pewność, że zakupiony produkt będzie najwyższej jakości. Kupując okulary u niepewnego sprzedawcy, na bazarze czy w markecie, nigdy nie możemy być pewni oczekiwanej ochrony. Nawet, jeśli filtry będą obecne w szkłach, to sama soczewka nie musi zachowywać wartości zerowej. Można wnioskować, że tak niski poziom wskazań można połączyć z inną odpowiedzią, która znalazła się na pierwszym miejscu – ceną, ponieważ tym właśnie kuszą klientów wymienione wyżej miejsca. To oczywiste, że jako klienci chcemy zaoszczędzić, jednak powinniśmy zdawać sobie sprawę, że za bezpieczny produkt wysokiej jakości zapłacimy więcej niż za „gadżet” z bazaru – dodaje.
„Miejsce zakupu” jest trzecią najrzadziej typowaną odpowiedzią. Mniej wskazań otrzymały jedynie „pozytywne opinie w Internecie” (7%) oraz „pozytywne opinie znajomych, rodzinny” (6%). Wśród pozostałych odpowiedzi znalazły się także „marka producenta” (15%) oraz „pozytywne opinie specjalistów” (13%).
Deklaracja a rzeczywistość – jak kupowaliśmy?
To samo pytanie zostało zadane wyselekcjonowanej grupie badanych, która wcześniej zadeklarowała, że przynajmniej raz w życiu kupiła okulary przeciwsłoneczne. Czy ich wskazania różniły się od wyników dot. wcześniejszych deklaracji ogólnych? Niewiele – hierarchia odpowiedzi pozostała niemal taka sama, a różnice we wskazaniach sięgają maksymalnie kilku punktów procentowych. „obecność filtrów UV” 52% , „cena” 49%, „odcień szkieł” – 34% odpowiedzi. Także w tym wypadku „miejsce zakupu” osiągnęło jedynie 12% wszystkich wskazań.
Okulary przeciwsłoneczne – podsumowanie
– Często zapominamy, że okulary przeciwsłoneczne to przede wszystkim narzędzie do ochrony naszego wzroku, a nie tylko modny gadżet. Wyniki wskazują, że mamy utrwaloną wiedzę na temat konieczności posiadanych filtrów UV. Jednak mogą też sugerować, że nie zawsze potrafimy zadbać o właściwy wybór czy skontrolować kupiony produkt. Oprócz filtrów, najbardziej interesuje nas cena oraz kolor szkieł. Tak ważny aspekt, jak miejsce zakupu okularów, zajmuje jedną z ostatnich pozycji. Przy wyborze okularów, nawet przeciwsłonecznych, powinniśmy wymagać od optyka indywidualnego potraktowania oraz profesjonalnej porady. Niestety poza profesjonalnymi salonami optycznymi, kompleksowa obsługa i pełny wywiad z klientem to nie zawsze standard – dodaje Małgorzata Leszczyńska.
[1] Raport zrealizowany na zlecenie Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej – badanie ilościowe realizowane techniką CAWI – przeprowadzone wśród członków społeczności badawczej Zymetrii. Realizacja badania: 07.06.2018 – 10.06.2018 r, N=512.
Więcej informacji na temat wad wzroku, sposobów ich korekcji oraz specjalistycznych badań można znaleźć w filmach edukacyjnych Krajowej Rzemieślniczej Izby Optycznej, zrealizowanych pod merytorycznym patronatem Wydziału Fizyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, z udziałem optyków, optometrystów i okulistów. Materiały dostępne są pod adresem: http://www.krio.org.pl/filmy-edukacyjne